Experimenteren.

Heikie’s plantenkennis breidde zich verder uit toen hij ging werken in de botanische tuin ” De Kruidhof ” in het nabij gelegen Buitenpost. Jarenlang had hij de leiding in deze tuin, die destijds werd onderhouden in samenwerking met de Rijksuniversiteit van Groningen. Heikie Hoeksma was ook het brein achter het uitbreidingsplan in De Kruidhof.” Pionierswerk ” noemt hij het zelf! ”Het ontwerpen en aanleggen van een middeleeuwse kloostertuin, een bijen- vlindertuin, een oude boerentuin, een heemtuin met een vijver en moerasje en akkers met oude cultuurgewassen, alles binnen een kort tijdsbestek , dat is geen sinecure. Alleen al het samenstellen van het sortiment van ongeveer een 750 soorten, ingedeeld naar de verschillende tuinen, was monnikenwerk ”! Bij het aanleggen van zijn eigen tuin borduurde hij op die ervaring voort. De contacten die hij in Buitenpost had gelegd, kwamen toen goed van pas. Dick van den Burg en Rob Leopold, de pioniers van De Cruydt-Hoeck, het bekende Groningse zaadbedrijf, stimuleerden hem om door te gaan met zijn bijzondere tuinkunst, die bestaat uit het combineren en experimenteren met siergrassen, bijzondere eenjarigen en nieuwe vaste planten. Zo werd zijn tuin vanzelf een meerjarenplan. De Friese tuinkunstenaar wordt gezien als een belangrijke exponent van The Dutch Wave. Zo wordt de beweging genoemd, die aan het eind van de jaren tachtig in de vorige eeuw het ”nieuwe tuinieren ” introduceerde. Het zaadbedrijf De Cruydt-Hoeck kwam met een verfijnd sortiment tuinzaden en kwekers als ondermeer  Brian Kabbes en Fleur van Zonneveld van De Kleine Plantage brachten bijzondere eenjarigen en nieuwe vaste planten op de markt. Planten die er natuurlijk uitzien en subtiele bloemen combineren met een sterke vorm en groeiwijze, zijn kenmerken van The Dutch Wave.

 

The Dutch Wave, het nieuwe tuinieren. Siergrassen in de ochtendnevel.

 

De meerwaarde van planten.

In de flora van Hegi ( een Duitstalig meerbandig, botanisch naslagwerk ) zoekt Heikie Hoeksma alles op wat hij over planten niet weet. Daar kom je heel interessante planten in tegen. En hoe meer je weet, hoe meer je een plant ” beleeft ”. Bovendien ervaart men door bepaalde planten vroegtijdig de actuele veranderingen in de natuur. Het meteorologische begin van het voorjaar bijvoorbeeld - dat is niet de dag op de kalender, maar de dag als de lente er is – dat ziet men aan de appelbloesems. Een ander voorbeeld is de ” barometerbloem ”, de zilverdistel ( Carlina acaulis ssp.simplex ). Als de luchtvochtigheid toeneemt , vouwen de zilveren bloemblaadjes zich samen. Vandaar de Duitse naam ” Wetterdistel ”, weerdistel, omdat de plant de veranderingen in het weer aangeeft. Heikie Hoeksma komt in de Friese natuur tijdens zijn veldtochten nog wel eens bijzondere planten tegen. ” Ik ben een natuurmens en als ik buiten ben, borrelen de gedichten vanzelf in mij op ”.

 Zilverdistel, trekt ook veel bijen en vlinders, hier de kleine vos.

 

De kunst van het groen componeren.

Intense natuurbeleving heeft voor Heikie Hoeksma ook met stilte te maken, 's ochtends vroeg in de tuin een mengelgeur van kamperfoelie en rozen opsnuiven is iets unieks. Stilte alom, alleen vogelzang, een waas over de bloemen. Een moederree, die met haar kalfje in een naburig weiland graast. De zonsopgang is Heikie’s inspiratiebron. Bij zijn plantenkeuze in de tuin houdt hij niet alleen rekening met vormen, hoogtes, kleuren en licht, maar zijn ook geurende planten en bloemen die vlinders lokken van belang. De meest harmonieuze composities zijn die, waar een goede balans is tussen horizontale en verticale planten. Verder let hij er op, hoe kleuren elkaar onderling beïnvloeden. Een plant moet tot zijn recht komen en kan dus volgend jaar best ergens anders in de tuin een plekje krijgen.

 

 

                             Subtiel                                                             Harmonieus

 

                       Romantisch